Kannanotto etäopetuksellle opettajankoulutuksessa

10.10.2023

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL on ottanut viime aikoina kantaa etäopetuksen määrään, sillä se on jäänyt osaksi korkeakoulujen arkea. SOOL:n mukaan opetuksen muoto tulee perustella pedagogisin, ei taloudellisin keinoin. Tämä tulee ottaa huomioon myös Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen tulevaa opetussuunnitelmaa laadittaessa. SOOL vetoaa kannanotossaan koronan kärjistyneeseen mielenterveyskriisiin, jota etäopetus ei helpota omalta osaltaan. Abakus ry ja Pedago  ry tukevat tätä kannanottoa, sillä myös Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen ja psykologian tiedekunnassa perusteetonta etäopetusta kohdataan yhä ja se on siirtymässä myös opettajankoulutuslaitoksen uuteen opetussuunnitelmaan.

Kontaktiopetus mahdollistaa vuorovaikutuksen opiskelijoiden välillä. Opiskelija tuntee kuuluvansa joukkoon, mikä myös helpottaa opiskeluihin kiinnittymistä. On vaikea tai miltei mahdoton luoda yhteisöllistä ja hyvinvoivaa opiskelijayhteisöä, jos opiskelijoille ei anneta mahdollisuutta kohdata toisiaan opiskelujen kautta. Juuri tämä huoli nousi esille Abakus ry:n teettämässä kyselyssä erityispedagogiikan opiskelijoille. Opiskelijat kaipaavat vuorovaikutusta opinnoissaan ja se koetaan todella hankalaksi toteuttaa ruudun kautta. Yhteisöllisyyden tunne vahvistaa myös opintojen etenemistä. Opinnoissa korostetaan yhä enemmän moniammatillista yhteistyötä sekä yhteisopettajuutta, mutta miten tarvittavia taitoja voi oppia, jos vuorovaikutus muiden opiskelijoiden kanssa puuttuu?

Olemme huolissamme, että opiskelijat eivät saa tarvittavaa vertaistukea opintojaksoille niiden toteutuksen ollessa etänä. Etenkin uusilla opiskelijoilla, mutta myös vanhemmilla, ei ole tarvittavia itseohjautuvuuden taitoja tai valmiuksia suurten itsenäisten tehtävien haltuun ottamiseksi. Juuri näiden syiden vuoksi kurssisuoritukset jäävät seisomaan, ja pahimmassa tapauksessa opiskelija jää näiden syiden vuoksi opinnoissaan jälkeen. Vastaavasti etäkurssit suoritetaan vasemmalla kädellä, sillä tavoitteiden hahmottaminen jää vajaaksi, tai opintojakson työtavat mahdollistavat sen. Saavuttaako opiskelija aidosti tavoitteet, jos opintojakson toteutus jo itsessään sallii riman alituksen. 

Päätös lisätä etäopiskelua ei ole vain taloudellinen päätös. Kyse on arvoista ja valinnoista, joita opettajankoulutus kohtaa. On korkeakoulujen vastuulla valita, mihin opetuksessa halutaan panostaa. Myös etäopetuksella on paikkansa ja parhaimmillaan se tukee opintojen saavutettavuutta, mutta sen pitää olla pedagogisesti perusteltua, eikä se saa olla syy opetuksen monipuolisuuden karsimiseen. Korkeakouluilla ei ole varaa tinkiä opetuksen laadusta.

Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen kulmakivi on ollut kohtaamiset niin opiskelijoiden kuin opettajien välillä. Tätä ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Siksi vaadimme, että aito vuorovaikutuksellisuus ei katoa opinnoista eikä kampukselta tulevan opetussuunnitelmakaudenkaan aikana. 

Abakus ry & Pedago ry